Snažíte se jíst s ohledem na své zdraví, ale zároveň toužíte po sladkém? Zdravá strava nutně neznamená vyřazení veškerých dezertů. Stačí při jejich přípravě vyměnit určité produkty za jiné a zdravý dezert je na světě!

Co s moukou?mouka

Zdravější náhradou za bílou mouku je její celozrnná varianta. Není na tom sice kaloricky o moc lépe, ale na rozdíl od bílé mouky obsahuje mnoho živin a více zasytí. Mou oblíbenou je celozrnná mouka špaldová, která má lehce oříškovou chuť. Mimo ní ráda používám mouku ovesnou a mandlovou, které si připravuji doma (stačí rozemlít ovesné vločky/mandle na jemný prášek). Dále můžete při zdravém pečení použít mouku rýžovou, pohankovou, cizrnovou, jáhelnou a další druhy. A tím nekončíme, jelikož existuje ještě jeden způsob jak lze nahradit mouku – fazole (fungují jako náhrada za mouku v brownies) a cizrna (nejčastěji se používá pro výrobu cizrnových sušenek).

Co s cukrem?zdravěji cukr1

Bílý cukr se dá nahradit několika způsoby – o přírodních sladidlech jsem se již rozepsala v článku Jak sladit zdravěji?. Množství sladidla lze také často zredukovat. Snažte se naučit sladit méně a naopak přidejte něco jiného navíc – na dochucení (například vanilkové lusky, citrónovou či limetkovou šťávu, matcha tea, jakýkoliv extrakt, skořici či jiné koření). Další výpomoc je ovoce, které dodá těstu na sladkosti – použít můžete jak čerstvé, tak sušené, můžete ho do těsta nakrájet, nastrouhat, či rozmixovat.

Co s tukem?tuk

Co se týče tuku, platí to samé jako u cukru – jeho množství lze často v receptech zredukovat na polovinu. Místo klasického živočišného tuku, můžete použít buď rostlinný tuk Alsan a nebo olej (například slunečnicový či kokosový). Část nebo celé množství tuku lze však nahradit i zdravějšími variantami. Jednou z hlavních funkcí tuku v těstě je, že mu zaručí vláčnost – stejnou funkci těstu dodají například i rozmixované banány, jablečné pyré, rozmixované avokádo, sójový jogurt, či dýňové pyré.

Co s kypřícím práškem?ypř

Místo kypřícího prášku do pečiva lze použít kypřící prášek do pečiva bez fosfátů (tzv. “vinný kámen”) či jedlou sodu (3 lžičky prášku do pečiva lze nahradit 1 lžičkou jedlé sody). Jedlou sodu je vhodné používat v těstě společně s jablečným octem či citrónovou šťávou, jelikož kyselina sodu aktivuje. Jedlou sodu seženete v běžných supermarketech, ale pro vinný kámen si musíte zajít do prodejen zdravé výživy.

Co s kakaem?akao

I místo kakaa najdeme zdravější (a levnější) náhradu – karob neboli svatojánský chléb, který lze zakoupit ve zdravých výživách. Karob má na rozdíl od kakaa méně tuku a žádný kofein, zároveň obsahuje více cukru, tudíž dezerty z něj není potřeba tolik doslazovat jako ty kakaové.

Tagy : pečenítipy

Zanechte mi zprávu