Jelikož je Thajsko populární destinace, rozhodla jsem se sepsat naše zkušenosti s návštěvou tamních ostrovů. Konkrétně tedy těch na západní straně krajiny, ta východní nás totiž teprve čeká. Na celé Thajsko jsme měli přesně měsíc – půlku času jsme věnovali severu a půlku jihu.

PŘÍLET

Z Bangkoku jsme letěli na Krabi, odkud nás autobus převezl na Ao Nang beach. Tam se nám nijak extra nelíbilo, tak jsme si rovnou vzali loď na Railay beach, která je hned za rohem. Railay beach jsem sice měla napsanou na svém must-visit seznamu, ale za mě jí teda klidně můžete vynechat nebo se tam vydat maximálně na den a jet zase dál (což jsme udělali i my). Turisty se to tu jen hemží, ubytování není zrovna nejlevnější a nikde nám moc nechutnalo (je tam ale stánek s vegan burgery, hot dogy a dalším junk foodem, chuťově to však není žádný zázrak). Co bych z téhle lokace vyzdvihla jsou opice – vůbec poprvý jsem je viděla naživo ve volné přírodě (no, dobře, spíše na ulici mezi restauracemi :D).

KOH PHI PHI

Z Railay beach jsme se vydali na nejznámější ostrov Thajska Koh Phi Phi, který nás hned v přístavu uchvátil průzračnou vodou. Ubytovali jsme se v Phi Phi Dream Guesthouse za cca 500 korun za dvojlůžkový pokoj na noc (ubytování hledáme vždy přes booking.com) a vyrazili na jídlo do veganské restaurace Dow, kde nás pak vídali dvakrát denně. Jejich pad thai bylo sice zklamání, ale green curry jsem se tam mohla ujíst! Na Phi Phi najdete ještě víc turistů než na Railay a v noci se tu jedou velký party (alespoň z toho, co jsme slyšeli, když jsme se snažili spát).

Na Koh Phi Phi jsme si zabookovali oblíbenou “4 islands tour”, která byla na celý den a stála v přepočtu nějakých 600 korun. Spousta lidí mi doporučovalo vzít si privátní loď, kde si můžete sami určit, jak dlouho kde budete a nejedete s dvaceti dalšími turisty, ale my chtěli (vzhledem k tomu, že jsme před sebou měli ještě pár týdnů cestování) trochu ušetřit. Kdo mě sleduje na instagramu nebo youtube už ví, jak naše slavná tour dopadla – hned po první zastávce nám na moři chcípl motor a hodinu jsme stáli uprostřed moře. V pravý poledne. Po zbytek dne jsme z toho byli tedy lehce vyšťavený. V rámci tour jsme navštívili Bamboo island s nádhernou vodou (a s odpadky na pláži), Monkey beach, která nebyla moc hezký zážitek a doporučujeme jí vynechat, pokud si vezmete privátní tour (viz vlog), jednu lagunu a z dálky jsme si prohlídli slavnou Maya bay z filmu Pláž (momentálně je pro turisty uzavřená kvůli přílišné enviromentální zátěži). Po západu slunce jsme čekali na co největší tmu a vydali se za svítícím planktonem. Ten nás bohužel dost zklamal, jelikož jsme viděli akorát pár svítících teček pod hladinou a to jen když jsme pořádně máchali rukama (v Kambodže jsme pak na svítící plankton měli mnohem větší štěstí a byl to fakt zážitek).

Druhý den ráno jsme se vydali na Shark point, kde se mají vyskytovat žraloci. No neviděli jsme ani jednoho, ale my na tyhle věci máme obecně štěstí, takže věřím, že jindy tam jsou. Po šnorchlování (šnorchle se dají půjčit na pláži) jsem začala být mírně na odpadnutí a jak jsme došli na pokoj, tak jsem se zkácela do postele s tím, že asi umírám. Neumírám. Jen mám úžeh. O pár hodin později odumřel i Roman. Probrali jsme se až o dva dny později na Koh Lantě, kam už jsme měli koupený lístky na loď, takže úžeh-neúžeh, museli jsme se přesunout.

Jinak slavný výhled na Koh Phi Phi jsme bohužel kvůli úžehu nedali, ale všichni říkali, že stojí za to si na něj vylézt.

KOH LANTA

Na Koh Lantě jsme měli vůbec nejhezčí ubytování za celý Thajsko a přitom nepatřilo k těm nejdražším (dvojlůžkový pokoj vyšel na nějakých 400 korun za noc). Khlongdao Sunset Villu můžeme určitě doporučit – čisté pokoje, teplá voda (já i v těch teplých destinacích nezvládám studenou vodu ve sprše :D), klimatizace, hezký interiér, lokalita hned u pláže a na recepci vám zařídí motorku i přesun na jiný ostrov. Navíc cca kilometr od ubytování najdete veganskou restauraci Pailay s usměvavým pánem a super jídlem.

Ostrov jako takový není přehnaně turistický jako třeba Koh Phi Phi nebo Railay beach, což byla příjemná změna. Určitě doporučuji půjčit si tu skútr a strávit 1-2 dny ježděním po ostrově a objevováním. My takhle navštívili zdejší vesnici, několik pláží na západním pobřeží a dojeli jsme i k národnímu parku na jihu (dovnitř jsme nešli, jelikož jsme na něj slyšeli rozporuplné názory a nakonec se rozhodli ušetřit peníze a radši jeli prozkoumávat pláže). Během cesty navíc můžete zastavit u některé z restaurací s krásným výhledem – my si vybrali Phu Pha View, kde nám po ukázání listu z Veganského pasu připravili moc dobrou zeleninu s kešu oříšky a rýží. Mimo to jsme se dočetli, že stojí za to dát si drink u některého baru na pláži a pozorovat západ slunce. Tak jsme se to rozhodli poslední večer vyzkoušet, ale drink i západ stál ten večer za pendrek. Předchozí dva večery byly západy ale krásně červánkový, jen jsme ani jeden z nich nebyli u západního pobřeží.

KOH MOOK

O Mooku jsme ze začátku nevěděli, co si myslet. Po nalezení volného ubytování v Mookies bungalows jsme si půjčili skútr s tím, že si půjdeme ostrov projet. Moc dlouho nám to nezabralo, i když jsme zajížděli všude, kde se dalo, tak jsme přemýšleli, zda se druhý den neposuneneme na další ostrov. Jeli jsme to probrat k večeři do restaurace Koh Mook Sea Beach Restaurant, kterou jsme vybrali kvůli tomu, že se na googlu pyšnila 5 hvězdičkama a nebudu lhát, jejich dokonalý massaman curry mělo velký podíl na tom, že jsme se rozhodli ještě den zůstat, takže pokud budete na Mooku určitě tuhle místní rodinnou restauraci navštivte.

Druhý den jsem se po snídani v té samé restauraci vydali na denní tour, která zahrnovala šnorcholování v okolí ostrova a návštěvu Emerald cave. V týhle jeskyni prý můžete narazit na zástupy turistů, ale my měli to štěstí, že jsme jí měli na chvíli jen sami pro sebe. Pak tedy přijela další loď, tak jsme jeli o kus dál šnorchlovat. Šnorchlování tu bylo celkem průměrné, až na to, že mi rybičky žraly vlasy. Chytli jsme ale super kapitána i partu lidí (celkem nás bylo 8 i s kapitánem), takže jsme byli spokojený a po večerní náloži massaman curry jsme návštěvu tohoto ostrova zhodnotili jako úspěšnou.

KOH LIPE

Poslední ostrov Thajska už byl zase víc turistický, i když na přecpaný Phi Phi neměl. Hned po příjezdu nás překvapilo, že jsme platili vstup na ostrov (cca 150 korun). Ubytování jsme si vzali v Adang Sea Divers & Eco Lodge, kde jsme dostali klasický bungalow s menší koupelnou za 560 korun na noc. Pokud máte zálibu v potápění, tak tu poskytují i to a taky si na recepci můžete zadarmo doplnit vodu do flašky (plus jsme na pokoji měli 2 nerezové flašky Trash hero, které jsme během pobytu využívali místo naší filtrační lahve).

První den jsme se vydali na průzkum ostrova. Lipe je dost maličký, takže jsme ho stejně jako Mook měli prozkoumaný celkem rychle a zbytek dne strávili na pláži – vůbec poprvé jsme se za celé Thajsko plácli na pár hodin na osušku (poprvé a naposledy za celý 3 měsíce cestování :D). Další den jsme si proto objednali šnorchlovací výlet ke vzdálenějším ostrovům (“Far islands tour”) a z toho jsem byla nadšená – jedno z nejhezčích šnorcholování, jaký jsem zatím zažila.

Nevýhoda Lipe je z našeho pohledu určitě jídlo. Snídaně se dali – to jsme chodili do vegan-friendly kaváren, kde jsme si dávali avo toasty, smoothie bowls nebo veggie wrapy a všechno bylo dobrý (jen dražší jak v Praze), ale za těch pár dní, co jsme tam byli jsme našli jen jednu jedinou restauraci, kde nám chutnalo a to jsme každý den na oběd i večeři vyzkoušeli jiný podnik. Bohužel jsme měli takovou kliku, že ona restaurace (Sunrise Beach Restaurant) byla otevřená jen první den našeho pobytu.

Pláže na ostrově jsou ale nádherný a voda krásně průzračná, takže pokud toužíte po pár dnech odpočinku, Koh Lipe pro vás může být to pravé místo – z těch ostrovů, co jsme navštívili bych na dovolenkový relax určitě doporučila právě Lipe.

Po Lipe už následoval přesun zpátky na pevninu a měsíc v Thajsku byl u konce. Kdybych předtím věděla, co vím teď, tak bych si nechala měsíc jen na severní část a až příště se vydala na jižní než to takhle půlit. Čtyři týdny jsou na celý Thajsko málo a už teď se těším až prozkoumám i ten zbytek, co jsme nestihli.

NA YOUTUBE NAJDETE VLOG Z NAŠÍ CESTY PO JIHU THAJSKA – TU JE ODKAZ.