Odvykla jsem si kupovat kuchařky, protože vím, že si je maximálně tak jednou prolistuji a tím to končí. Prostě se neumím řídit podle receptů. Avšak kuchařka Whole food: Energie pro zdravý životní styl mě zlákala. Zaujalo mě její grafické zpracování, na které si dost potrpím, takže prostě a jednoduše musela být moje. Autorkou této kuchařky je Elise Muselesová, jenž je mimo jiné též uznávanou blogerkou (její blog: Kale&Chocolate).

První část knihy je věnována tématu zdravých potravin – o co jde, proč jsou tak důležité a jaké o nich panují mýty. V mýtech zjistíte například, jestli je důležité zařadit do jídelníčku svačiny, jestli je tuk škodlivý nebo zdravé stravování drahé. Také zde najdete šikovný seznam vhodného kuchyňského vybavení a zásob surovin a nakonec pár vzorových jídelníčků pro různé druhy dnů (víkendový den, hektický den nebo třeba cvičící den).

obsah

Druhá část knihy se již zaobírá samotnými recepty. V knize se jich skrývá 200 veganských i vegetariánských (převážná většina je však veganských a co je neveganské, to přece zveganizujeme, haha :)) a Elise se soustředí hlavně na snídaně, svačiny a nápoje. Jakožto velký obdivovatel fotografického umění musím ocenit opravdu nádherné fotky jednotlivých receptů.
Na knize se mi líbilo, že u každého receptu najdete nutriční hodnoty a také info o tom, jaké bude mít daný pokrm účinky na vaše tělo. Takže si můžete vybrat, jestli chcete smoothie s chia semínky pro regeneraci svalů, protizánětlivé tyčinky s ovocem a ořechy nebo třeba pudink z chia semínek pro zdravé kosti. Některé recepty mi přišly celkem základní a nijak mě neobohatily, jelikož jde o takové “klasiky” zdravého stravování (třeba chia puding, chia džem, guacamole nebo základní verze hummusu). Spousta receptů je ale zajímavých – například kombinace právě hummusu a guacamole v jednom. I když obě tyto pochoutky miluji, nikdy mě nenapadlo zkombinovat je dohromady. Takže za mě knihu využijí jak úplní začátečníci ve zdravém stravování, tak i pokročilí. Co se týče ingrediencí, tak je to recept od receptu, ale ve většině receptů si vystačíte se základními zdravými potravinami.

smoothie

Poslední třetí část je věnována nutričním informacím. Zde najdete doporučené denní dávky nutričních prvků a co se mi hodně líbí – kapitolu TOP 5 receptů. Autorka vybrala pár důležitých nutričních látek a u každé uvedla 5 receptů, které mají vysoký obsah daného nutrientu. Pro příklad je tu třeba železo a jablečno-mandlové smoothie, ranní zelená šťáva, sladkokyselá zelená šťáva, šťáva plná zeleniny a léčivé kurkumové latté. U každého receptu je též uvedeno kolik procent z doporučené denní dávky dané nutriční látky obsahuje a na jaké straně knihy ho najdete.
Po tomto seznamu následuje další – přehled receptů podle jednotlivých skupin. Zde autorka rozdělila jednotlivé recepty do skupin jako je protizánětlivé recepty, regenerace svalů, zdravé kosti, do ruky, vylepšení nálady a další. Poté následuje už jen rejstřík.

mýty

Nakonec tedy knize dávám 4 lístečky z 5. Pro mě jakožto pokročilce ve zdravém stravování je tam několik receptů, které mě nijak neobohatily a zároveň jsou tam některé recepty neveganské (i když opravdu minimum). Jinak jí nemám co vytknout 🙂

4

Knihu koupíte v nakladatelství Metafora.

Tagy : knihyrecenze

Zanechte mi zprávu