Gluten free šílenství se valí ze všech stran. Svůj vlastní názor na lepek a pár slov o této problematice jsem vám již sdílela v článku Bez lepku. Lepek je ožehavé téma a já často dostávám dotaz, jenž je názvem a tím pádem i tématem dnešního článku – čím nahradit pečivo? Za mě osobně není nutné pečivo úplně vyřadit z jídelníčku, pokud vás tedy k tomu neženou zdravotní problémy. Pokud ho však jíte každý den či téměř každý den, možná by bylo na místě se zamyslet a zkusit také něco jiného.

Pečivo

Asi úplně nejzdravější způsob, jak lze nahradit pečivo je zelenina. Takový hummus chutná se zeleninou snad ještě lépe než v sendviči. Další způsob může být i ovoce – například v případě arašídového másla, které skvěle chutná natřené na jablkách. Někoho však zelenina a ovoce nemusí uspokojit – vyzkoušet potom může knäckebroty, rýžové či pohankové chlebíčky nebo třeba raw krekry, které se připravují z oříšků a semínek. Poslední variantou je bezlepkové pečivo, které seženete ve zdravých výživách, DM drogeriích i některých supermarketech a též si ho lze připravit doma (například z pohankové mouky). Pokud se pečiva nechcete zbavovat, jen byste chtěli zařadit jeho zdravější variantu, vyzkoušejte žitný kváskový chléb, jenž je výživově o poznání lepší než klasický pšenično-žitný vyrobený pomocí droždí. I u něj ale platí nejíst ho denně.

Přílohy

U příloh existují 3 možnosti. První z nich spočívá v pouhém nahrazení lepkových obilovin pohankou, merlíkem, amarantem, jáhlami, bramborami, batáty nebo rýží. Druhou možností jsou bezlepkové produkty jako pohankové těstoviny či rýžové nudle. Většinou není problém sehnat tyto produkty i v supermarketech, ve zdravých výživách je však širší výběr. Poslední možnost je zelenina – už jste někdy zkusili třeba cuketové špagety se “sýrovou” tofu omáčkou a mrkvové špagety s tahini omáčkou? Zní to zvláštně, ale je to jeden ze skvělých způsobů, jak do sebe dostat více zeleniny.

Mouka

U mouky je to poměrně jednoduché – stačí místo lepkových druhů vyzkoušet ty bezlepkové jako je pohanková, rýžová, jáhlová, mandlová, kukuřičná nebo kokosová. V supermarketech lze většinou sehnat pouze bezlepkovou směs Jizerka, pro uvedené mouky budete muset do prodejen zdravé výživy.

Zanechte mi zprávu