Není tomu tak dávno, co se do bezlepkové diety pouštěli pouze ti, kteří prostě a jednoduše neměli na výběr, tj. lidé trpící celiakií (celiakie je onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku). V současné době je bezlepková dieta (“gluten-free diet”) velmi populární a následují i tací, kteří netrpí žádným onemocněním spojeným s konzumací lepku.

Všudypřítomný lepek
Lepek je bílkovina obsažená v obilí. Nejvíce ho najdeme v pšenici, méně pak v žitu a ječmenu. Sám o sobě není škodlivý. Škodlivé je množství, v jakém ho konzumujeme. Že naši předci také jedli chleba? To bezpochyby ano, ale jejich průměrný jídelníček těžko vypadal jako ten dnešní: rohlík se šunkou k snídani, maminčin koláč k dopolední svačině, knedlíky se zahuštěnou omáčkou k obědu, čokoládová tyčinka k odpolední svačině a pizza k večeři. To máme 7 zdrojů lepku za jeden den. Nejenže jíme více pečiva než kdy dřív, ale v dnešní době je též lepek součástí mnoha produktů, v kterých byste jí nečekali – jako například uzeniny, dresingy, žvýkačky či některé mléčné výrobky. Navíc dnešní lepek nevypadá jako lepek před pár desetiletími. Je známo, že si vědci rádi hrají s potravinami a pohráli si i s lepkem. Dnešní mouka má tak mnohem vyšší obsah lepku než mouka, kterou jedli naši předci. Čím víc lepku, tím lepší pečení – lepek totiž zajišťuje pojivost těsta. To, že lepí i střeva už je drahým vědcům i pekařům šumák.

Vyloučit či omezit?
Osoby trpící celiakií, alergií na pšenici a neceliakální gluten senzitivitou to mají jasné – musí bezpodmínečně vyloučit lepek ze své stravy. Ostatní se mohou zamyslet kolik lepku v jídelníčku mají a jak se po konzumaci lepku cítí. Osobně nevidím lepek jako to největší zlo, kterému je třeba vyhýbat se obloukem jinak je váš osud zpečetěn, ale zároveň se ho snažím co nejvíce ve své stravě omezit a to samé radím i ostatním. Bez lepku se cítím vitálněji, lehčeji a i postavě to svědčí. Zkuste si sami bezlepkový měsíc a uvidíte, zda pocítíte nějaké pozitivní změny. Minimálně obohatíte svůj jídelníček, jelikož budete muset lepkové potraviny vyměnit za jiné!

Bezlepkové obiloviny a pseudoobiloviny
Pokud se vám nechce vzdávat pečiva či těstovin, nezoufejte. Výrobci myslí i na celiaky a tak lze i v obyčejných supermarketech koupit třeba kukuřičné těstoviny či bezlepkový chléb. Stejně tak seženete i bezlepkové tortilly nebo knedlíky. Místo než na tyto speciální bezlepkové produkty bych vám však poradila zaměřit se na dary, co nám nabízí sama příroda. Obiloviny nejsou jen pšenice, žito a ječmen. Existuje hned několik bezlepkových obilovin a pseudoobilovin, které můžete zařadit do svého jídelníčku. Vaše tělo vám za to jistě poděkuje. Mezi tyto potraviny patří rýže, jáhly, kukuřice, pohanka, quinoa a amarant. Lze též konzumovat oves, ale je nutné, aby nebyl kontaminovaný pšenicí, žitem či ječmenem, což je dost častý problém. Z těchto obilovin je též možné připravovat si snídaně namísto klasického obloženého pečiva. Jen z takové rýže můžete vykouzlit rýžovou kaši, nákyp i koláč.
Lepkové mouky lze nahradit moukou kukuřičnou, rýžovou, pohankovou, ovesnou, mandlovou, jáhlovou a dalšími. Polévky a omáčky můžete zahustit hraškou a někdy stačí obyčejný brambor.

Jaký je váš názor na lepek a bezlepkovou dietu?

Zanechte mi zprávu